همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن برخی از سطوح را عایق‌بندی کرد، قیرگونی است. درواقع در این روش گونی را در بین لایه‌های قیرقرار می‌دهند که سبب می‌شود که یک پوشش بسیار خوبی برای پوشاندن سطوح درست شود، امروزه ایزوگام را به دلیل اینکه استفاده راحت‌تری دارد و سطح‌های بسیار گسترده‌تری را پوشش می‌دهد، جایگزین قیرگونی کرده‌اند؛ اما قیرگونی هم اجرایی راحت دارد و برخی‌ها از آن استفاده می‌کنند. قیمت قیرگونی به موارد متعددی بستگی دارد که در این مقاله توضیح داده شده است.

قیمت قیرگونی دولایه برای آببندی سقف چقدر است؟|راه بام دلیجان
انجام دولایه قیرگونی برای آببندی سقف

معرفی قیرگونی به طور کامل و مختصر

قیرگونی همان‌طور که از اسم آن هم مشخص است، نوعی محصول است که از ترکیب قیروگونی به وجود می‌آید و جهت عایق کردن برخی از سطوح مثل، فونداسیون و پی ساختمان، سرویس بهداشتی، آشپزخانه‌ها، پشت و بام‌ها و … استفاده می‌گردد. پیش از اینکه قیرگونی اجرایی شود، باید سطح را زیرسازی و آماده کرد؛ یعنی بسیار تمیز شود و هیچ‌گونه ماده اضافی روی سطح نباشد. هر وسیله‌ای که روی سطح قرار دارد مانند کولر و هواکش و … پیش از قیرگونی کردن باید در جای خود قرار بگیرند.
در قیرگونی کردن سطوح، قیر را با کمک گونی روی سطحی ریخته و آن را تثبیت می‌نمایند. الیافی که در گونی وجود دارد باعث می‌شود که سطح مسطح گردد. قیرگونی کردن به دو صورت یک‌لایه و دولایه انجام می‌شود. در این روش البته خطراتی هم وجود دارد که یکی از آن خطرات این است که چون قیر داغ است ممکن است به بدن انسان آسیب وارد کند و به محیط‌ زیست آسیب بزند. حتماً باید از یک فردی که در این کار ماهر است برای قیرگونی کردن کمک بگیرید. قیمت قیرگونی هم باتوجه‌ به چندلایه بودن و نوع اجرای آن متفاوت است.

روش‌های قیرگونی کردن سطوح

همان گونه که پیش‌ازاین هم اشاره کردیم روش‌های قیرگونی به‌صورت یک‌لایه و دولایه است. در این مقاله علاوه بر قیمت قیرگونی می‌خواهیم روش‌های آن را نیز توضیح بدهیم، در روش یک‌لایه ابتدا یک‌لایه قیر ریخته و بعد یک‌لایه گونی و بعد دوباره روی آن قیر می‌ریزند. در روش دولایه اما یک‌لایه قیر بعد گونی، بعد دوباره قیر و بعد گونی و در آخر هم یک‌لایه دیگر، قیر می‌ریزند.
شاید فکر کنید که قیرگونی کردن به‌صورت دولایه بسیار ضخیم است؛ ضخامتی که قیرگونی دارد، 2 الی 3 میلی متر است. این روش چون قدیمی است شاید امروزه کاربرد آن کمتر باشد، اما به دلیل ضخامت خوبی که دارد امروزه هم برای پوشاندن برخی از سطوح بکار می‌رود. به‌طورکلی می‌توان گفت که عمر مفید برای قیرگونی حدود 10 سال است و قیمت قیرگونی هم نسبتاً بیشتر از ایزوگام است.

نحوه ی قیرکشی روی قیمت قیرگونی تاثیر دارد |راه بام دلیجان
طرز صحیح انجام قیرگونی دولایه به جهت گونی ها در هر لایه دقت کنید.

ویژگی‌های مثبت و منفی قیرگونی

•قیرگونی  برای عایق‌بندی کردن سطوح در برابر نفوذ رطوبت و آب است.
•برای سطح‌هایی که متراژ کمی دارند، مثل سقف، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و …قابل‌اجرا است.
•قیرگونی نسبت به ایزوگام ضخامت بیشتری دارد.
•قیر چون بسیار داغ است، هنگام اجرا ممکن است خطرناک باشد.
•اگر ساختمانی نشست کند، قیرگونی ممکن است پاره شود.
•به‌مرورزمان ممکن است آسیب‌های جدی به آن وارد شود.
•وزن قیرگونی نسبت به ایزوگام بالاتر است.
•هزینه‌ای که برای قیرگونی باید پرداخت کرد هم نسبت به ایزوگام بالاتر است.

فکنور هایی که در قیمت قیرگونی تاثیر دارند

از جمله متراژ، میزان مساحت، نوع  قیرگونی، مواد استفاده شده درآن، زیرسازی و همچنین جایی که قراراست قیرگونی انجام شود مثل پشت  بام واستخرو… درقیمت قیرگونی تاثیرگزار است. یکی دیگر از مواردی که در قیمت قیرگونی بسیار تأثیرگذار است این است که قیرگونی با چه روشی انجام می‌شود؛ یک لایه ودولایه و حتی سه‌لایه. در هرکدام از این روش‌ها میزان متریال مصرفی متفاوت می‌شود. اجرای قیرگونی، محل اجرا، مساحت هر سطح، روش انجام‌دادن آن، شرایط آب‌وهوایی و … همگی روی قیمت قیرگونی تأثیر دارد.

شیوه تخمین قیمت قیرگونی برای هر ساختمان

دراین قسمت شیوه محاسبه کردن قیمت قیرگونی را برای شما توضیح بدهیم . فکر کنید که قیمت قیرگونی کردن در هر مترمربع به‌صورت یک‌لایه متری 90 هزار تومان است و برای قیرگونی کردن به‌صورت دولایه 140هزار تومان و به‌صورت سه‌لایه آن، 175 هزار تومان است. این نکته را نیز یادآوری کنیم که برای متراژهایی که بیش از 500 مترمربع باشند، قیمت اجرای آن کمتر می‌شود و اگر متراژی کمتر از 100 مترمربع بود، قیمت اجرای آن بالا می‌رود. در قیرگونی کردن هم دستمزد شخصی که اجرا می‌کند، بر اساس هر مترمربع اضافه می‌گردد. باتوجه‌به برآورد هزینه‌ای که داشتیم به طور میانگین دستمزد اجرا کردن قیرگونی دولایه برای هر مترمربع، 30 هزار تومان و قیرگونی یک‌لایه 17 هزار تومان است. هزینه‌ای که برای لکه‌گیری کردن قیرگونی است هم به طور میانگین 500تا 900 هزار تومان در یک روز است.

برای هر سطحی قیمت قیرگونی متفاوت است

قیمت قیرگونی کردن هر سطحی با سطح دیگر فرق دارد. قیمت قیرگونی پشت‌ بام‌ باتوجه‌ به متراژ آن و روش‌های اجرایی نیز متفاوت است. قیرگونی سه‌لایه بهترین انتخاب برای پوشش‌دهی سطح پشت‌ بام است. به‌طورکلی هرچقدر که متراژ بیشتر باشد هزینه شما هم بیشتر می‌شود. البته امروزه بیشتر سقف پشت‌بام‌ها را ایزوگام می‌کنند که هم اجرای آن راحت‌تر است و هم شاید هزینه‌های کمتری داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که ما به شما می‌کنیم این است که حتماً پشت‌بام خانه‌های خود را قیرگونی و عایق‌کاری کنید. اگر یک‌بار این کار را به‌صورت اصولی انجام بدهید، پشت‌بام و سقف سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه شما عایق می‌شود و در این صورت اگر باران و برف بارید یا بیش از حد نور آفتاب به آن تابید، سقف شما آسیبی نبیند و یک‌باره فرو نریزد. فرسودگی سطح پشت‌بام از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت و توجه ویژه‌ای داشت و یک‌بار که این هزینه را پرداخت کنید، به‌نوعی ساختمان خود را از آسیب‌های احتمالی بیمه کرده‌اید.

آیا استفاده از قیر پاسارگاد در قیمت قیرگونی تاثیر دارد یا خیر؟|راه بام دلیجان
بشکه قیر پاسارگاد در انبار راه بام دلیجان

هزینه قیرگونی ساختمان و اجرای آن

•هزینه‌ی قیرگونی تک‌لایه هر مترمربع ساختمان: 85 _ 100هزار تومان.
•هزینه قیرگونی دولایه هر مترمربع ساختمان: 140 _ 160هزار تومان.
•هزینه قیرگونی سه‌لایه هر مترمربع ساختمان: 175 _ 195هزار تومان.
•دستمزد اجرای قیرگونی دو لایه: 30 _ 35هزار تومان هر مترمربع.
•دستمزد اجرای قیرگونی یک لایه: 17 _ 22هزار تومان هر مترمربع.
•قیمت لکه‌گیری قیرگونی: روزی 500 – 900 هزار تومان.

قیمت قیرگونی سرویس بهداشتی
برای متراژهای بیش از ۱۰۰ مترمربع

•هزینه اجرای قیرگونی تک لایه: 85 _ 100 هزار تومان هر مترمربع
•هزینه‌ اجرای قیرگونی دو لایه: 140 _ 160هزار تومان هر مترمربع.
•هزینه اجرای قیرگونی سه لایه: 165 _ 183هزار تومان هر مترمربع.
•هزینه قیرگونی یک لایه با آسفالت: 199 _ 215هزار تومان هر مترمربع.

سخن پایانی

قیمت قیرگونی باتوجه‌به نوع اجرای آن، متراژ، سطح و … متفاوت است. در این مقاله متوجه شدید که یکی از روش‌های عایق‌بندی سطوح، قیرگونی است. مزایا و معایب این روش را نیز توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
خدابندلو مدیریت سایت
تماس سریع